Acceptabel debuut met ruimte voor groei

Helma Koot 11 oktober 2019 Hebban Recensent
In het donker, een young adult/new adult crossover, is het eerste deel van de Licht-trilogie van Kim Mulder. In dit deel zijn de hoofdrollen weggelegd voor Eva en Leroy. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Eva. Zij heeft een traumatische gebeurtenis achter de rug en na een jaar teruggetrokken geleefd te hebben bij haar over beschermende moeder en stiefvader, kiest ze ervoor het verleden achter zich te laten en opnieuw te beginnen in een nieuwe stad. Het begin van het boek is hilarisch als ze tijdens haar verhuizing naar haar nieuwe onderkomen een verhuisdoos praktisch boven op Leroy laat vallen en hij bedolven onder haar lingerie voor het eerst kennis met haar maakt. Vanaf dat moment is het duidelijk: Eva valt voor Leroy en Leroy laat Eva ook niet koud. Maar hij blijkt behalve haar buurman ook haar nieuwe baas te zijn en heeft net als Eva een rugzakje mee te dragen. En dat terwijl Eva vast van plan was eerst haar eigen leven op de rit te krijgen, zonder het onnodig gecompliceerd te maken met een nieuwe liefde die al een relatie heeft.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Eva. Zij en Leroy lijken volkomen tegengesteld. Eva is angstig door wat haar is overkomen en Leroy lijkt met zijn lijf vol tatoeages, wenkbrauwpiercing en de uitstraling van een bad boy wel de laatste persoon waar ze voor zou vallen. Het is een duidelijk geval van ‘opposites attract’ en het is van meet af aan duidelijk dat Eva en Leroy uiteindelijk samen een happy end zullen beleven. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot en voordat ze definitief voor elkaar kiezen zullen ze hun trauma’s en verleden met elkaar moeten delen en elkaar volledig moeten accepteren met de emotionele bagage die ze allebei met zich meedragen. Wat dat betreft is het niet heel verrassend, maar omdat je er stukje bij beetje achter komt wat er in hun leven is voorgevallen blijft het je wel intrigeren.

Het verhaal bevat liefde, drama en behandelt een paar heftige thema’s, maar bevat ook humor die vooral terugkomt in de interactie tussen Eva en haar nieuwe vriendin Linda als ze als meisjes onder elkaar praten. De titel In het donker is trouwens prima gekozen, want zowel Eva als Leroy gaan door een donkere periode voordat ze het leven weer van de zonnige kant (kunnen) gaan zien.

Hoewel Kims schrijfstijl aangenaam is om te lezen, overheerste bij mij toch een aantal kritiekpunten waardoor ik niet helemaal lekker in het verhaal kwam. Ondanks dat Eva een behoorlijke groei doormaakt van angstig vogeltje tot een vrouw die het leven weer aandurft, kon ik niet echt met haar meeleven, terwijl ze toch genoeg voor haar kiezen heeft gekregen. Ik werd soms zelfs een beetje kriegel van haar door het constante getwijfel aan haarzelf, aan Leroy en aan hun relatie. Leroy blijft op zijn beurt lang de begripvolle en beschermende man tot hij opeens volkomen uit het niets en nogal buitenproportioneel reageert op een vraag van Eva. Desondanks heb ik het verhaal wel met plezier gelezen en vind ik dit new adult debuut van Kim alleszins acceptabel en het biedt volop mogelijkheid om door te groeien. Ik zie het tweede deel in de trilogie in ieder geval vol belangstelling tegemoet.

Meer recensies van Helma Koot