Laura 29 april 2020
Washington Black (11) weet niet beter dan dat hij slaaf is op een plantage op Barbados. Samen met moederfiguur Big Kit brengt hij de dagen door in wrede omstandigheden tot hij Christopher Wilde, ook wel Titch, ontmoet. Titch is de broer van de eigenaar van de plantage en wilt Wash graag aanstellen tot zijn persoonlijke assistent. Hij krijgt de kans om aan zijn leven te ontsnappen, maar dan vermorzelt de dood van een familielid de plannen.

Officieel staat 'Washington Black' weggeschreven onder het genre historische roman, maar het is meer dan dat. Het is ook een avonturenroman. De personages zijn levendig en tot in de grootste details uitgewerkt. Met thema's als slavernij, vrijheid en identiteit is het een boek met diepgang. Echter vond ik het begin en midden van het boek veel sterker dan het einde. Er waren inmiddels zoveel elementen toegevoegd, dat dit voor mij iets te veel werd. Met wat minder over heel veel en wat meer over specifieke dingen als de Wolkenkliever zelf, had dit voor mij 5 sterren geweest.

Meer recensies van Laura