Een vrolijk boek vol bijzondere verhalen over liefde en veerkracht

nanniebe 21 augustus 2021
Annette Bjergfeldt is een Deense singer-songwriter met een voorliefde voor mooie anekdotes, die ze graag tijdens haar optredens met haar publiek deelt. Een Gegeven Nijlpaard is haar eerste roman, waarin ze een poging doet haar mooiste verhalen aan elkaar te smeden in één boek. Het werd direct een bestseller in Denemarken en wordt nu in vertaling in meer dan tien landen uitgegeven.

Het plot is zo verteld: Esther groeit op te midden van allerlei bijzondere en kleurrijke personages en probeert een carrière als schilderes op te bouwen terwijl ze samen met haar tweelingzus droomt van een Grote Liefde. Het levensverhaal van Esther is voor Bjergfeldt een vehikel om al haar geweldige anekdotes kwijt te kunnen aan haar publiek.

Deze hele verzameling bijzondere, grappige of ontroerende verhalen wordt met veel smaak en in hoog tempo - zij het soms wat rommelig - opgedist door Bjergfeldt , die merkbaar plezier heeft in het vertellen ervan. Ook neemt ze de tijd om een veelvoud aan kleurrijke personages op te voeren, die ze met veel humor en liefde beschrijft. Bjergman vertelt zeer beeldend: je wordt meegevoerd naar Sint Petersburg in de winter, naar een Zweeds eiland in de zomer en ter land, ter zee en in de lucht naar talrijke andere plekken die je in al hun kleuren en schoonheid voor je ziet. Niet alles wat er gebeurt is bepaald vrolijk, maar door de luchtige en humoristische manier waarop Bjergfeldt schrijft (“als er niet zo weinig te eten was geweest, waren de artiesten in hongerstaking gegaan”) wordt het alles bij elkaar wel een vrolijk boek, over mensen die ongelooflijke dingen meemaken en daarbij ongelooflijk veel veerkracht tonen. En die Grote Liefde? Die blijkt veel verschillende verschijningsvormen te hebben.
De vertaling is hier en daar helaas nogal krukkig - ik ga ervan uit dat het Deens beter was dan het Nederlands.

Al met al een optimistisch en vrolijk boek, dat bol staat van de vermakelijke, ontroerende en bijzondere verhalen. Een aanrader voor op de zomerleeslijst.

Met dank aan Uitgeverij Signatuur, die mij een recensie-exemplaar stuurde.

Meer recensies van nanniebe