Een geniale man

cjcuijk 17 april 2024
Geniale man. Werd premier in oorlogstijd, omdat hij de enige was die van oorlog hield en ook persoonlijk en onbevreesd heeft gevochten in de loopgraven van de eerste wereldoorlog. Leefde een leven - met sigaren en whisky -waarin voor alles gezorgd werd. Ook als ze geen geld hadden moesten er bediendes zijn in het huis. Veel van zijn plannen gingen ook gewoon fout. Hij verpletterde anderen met zijn charisma. Werd gedreven door de wens om de invloed van Engeland in de wereld te behouden en was daarin ook laatdunkend naar andere volken. Hij had vaak geldzorgen en schreef ( dicteerde) boeken om bij te verdienen. Vlot geschreven, maar wel erg dik. Op een bepaald moment is wel duidelijk wat voor man Churchill is en als die verwondering wegvalt, wordt het alleen een feitelijk relaas van gebeurtenissen en voor mij minder interessant. Soms irriteerde ik me aan de bewieroking van de spreekkunst van Churchill. Zijn toespraken worden als beslissende piketpalen neergezet. De invloed van zijn ronkerige toespraken wordt volgens mij overschat.

Meer recensies van cjcuijk