Absurd en geloofwaardig

cjcuijk 17 april 2024
Deze novelle heb ik gelezen, omdat Kafka geroemd wordt als inspirator voor vele schrijvers en bijvoorbeeld ook Marquez op het idee bracht hoe hij 100 jaar eenzaamheid moest schrijven. Het thema - een man die plots veranderd is in een insect - vind ik niet zo boeiend. Deze Gregor leeft met zijn zus, vader en moeder samen en werkt als handelsreiziger. Nadat hij is veranderd, wordt hij verzorgd door zijn familie die langzaamaan aan hem wennen, - althans hem als een feit gaat zien, zoals hij zichzelf ook vanzelfsprekend als insect gaat zien - - maar uiteindelijk blij zijn als hij dood gaat, want ze hebben zelf ook een verandering ondergaan; ze zijn onafhankelijk geworden van Gregor. Ik heb het gelezen, omdat het een beroemd boek is en ik er nieuwsgierig naar was; anders zou ik er nooit in begonnen zijn. Toch laat het een bijzondere indruk achter. Het lukt Kafka om je te laten geloven in de verwandlung en om de interactie met zijn familie als realistisch te ervaren. Hij roept een absurde wereld op die je levendig voor ogen ziet gebeuren. Het is mooi hoe hij vanuit een hoekje mee mag kijken met het gezin en daar - aan ons - commentaar op geeft. Ik had zelfs met hem te doen bij zijn overlijden.

Meer recensies van cjcuijk