The Great Gatsby is een van de 'must reads' volgens velen. Al decennia stond het boekje in mijn kast. Omdat ik onlangs iets even tussendoor wilde lezen, besloot ik voor deze novelle te kiezen. In het kort: 29-jarige leert zijn flamboyante buurman kennen en registreert diens enorme rijkdom maar is daar niet per se van onder de indruk. Die man, Gatsby, blijkt verliefd op nichtje van de 29-jarige die echter is getrouwd. Allemaal gedoe dus, veel kapitaal vertoon, en natuurlijk loopt het slecht af. Nou ja, natuurlijk: de meeste Amerikaanse boeken/films hebben een happy end, dus dat is een pre van dit boekje.
Scott Fitzgerald kan uitstekend karakters typeren, al overdrijft hij daar soms in (de sukkel Wilson, de vele opportunisten). Dat is de enige reden dat ik dit boek drie sterren toe ken. Het belachelijke feit dat twee mensen elkaars auto gaan besturen, terwijl ze slechts enkele (verbeten) zinnen met elkaar hebben gewisseld, heeft SF nodig om hier een verhaal van te maken. Schrijven kan SF, dat is duidelijk, maar het trucje dat hij hier gebruikt deed me de rest van het verhaal uitzingen, ik moest me ertoe dwingen nadat ik verbijsterd was door de gemakkelijke truc met de auto's, iets volstrekt ongeloofwaardig is. Aangezien SF pas 24 was toen het boek verscheen, zal ik hem dat vergeven. Wat ik de mensen die dit boekje als 'must read' aanbevelen, als een-gebrek-aan-je-opvoeding als je het niet hebt gelezen, zou ik willen zeggen: lees het nog eens, met een kritische blik. Vorm je oordeel zonder je druk te maken over de mening van anderen of literair vakgenoten.

Reacties op: Waarom is dit een 'must read'?

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 10,95