In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, spelen de verhalen uit deze bundel zich niet alleen af in psychiatrische kliniek Endegeest, maar gaat de bundel vooral over de ziekte van Jacob Maarten Arend Biesheuvel. Zijn vrouw Eva, met wie de schrijver ruim zestig jaar samen was, heeft een inleiding bij het boek geschreven, waarin ze het een en ander vertelt over het verleden van de auteur. Zij overleed in november 2018, waarna het ergste werd gevreesd voor J.M.A., maar wonder boven wonder houdt hij zich staande.

De vele verhalenbundels van Biesheuvel in mijn boekenkast zijn als het ware met pensioen. Dat blijkt onterecht. Hij debuteerde in 1972 als 32-jarige. De eerste zin van zijn debuut luidde: ‘Acht jaar geleden achtte men het voor de eerste maal dienstig mij naar een gekkenhuis te brengen.’ Veel van de verhalen roepen medelijden op met de auteur, al gebeurt het zelden dat je niet tevens moet (schater)lachen. Een fragment uit het verhaal Paviljoen E:

“…Lange tijd daarna, misschien drie weken later, kwam ik erachter wie er aan de andere kant van mijn muur in de cel zat. Het was een wilde roodharige man ….. Hij had maar één been, het tweede been, een kunstbeen, hadden ze hem afgenomen omdat de man gevaarlijk was. Dat kon de man niet verkroppen. Het was smeerlapperij, zei hij ….. Tijdens ons merkwaardige gesprek was zijn oog op een grote zoemende bromvlieg gevallen. ….. Op een gegeven moment griste hij met een razendsnel gebaar de vlieg uit de lucht en hield hem tussen duim en wijsvinger bij zijn vleugels vast. Hij keek mij aan en sprak: ‘Gerechtigheid, voor de donder’ en trok de vlieg één van zijn poten uit. Terwijl hij dat deed lag er een smerige grijns op zijn gezicht. Hij trok de vlieg op één na alle poten uit en voegde aan zijn eerste woorden de volgende toe: ‘Ik één poot, jij ook kreng! En dan mag je nog van geluk spreken dat je vleugels hebt.’ Daarna wierp hij het dier weer in de lucht…”

'Verhalen uit het gekkenhuis' is vooral een bundeling van eerder verschenen werk. Daarnaast is een tiental niet eerder gepubliceerde brieven en verhalen opgenomen. Het boek sluit af met een bespiegeling door psychiater Andy Lameijn die Biesheuvel van 1975 tot 1990 heeft behandeld, en in wie hij een boezemvriend heeft gevonden. De stijl van de schrijver herken je uit duizenden: geen witregels en alleen een nieuwe alinea als het echt niet anders kan. Schrijven doet hij de laatste decennia nog nauwelijks, maar als hij schreef deed hij dat manisch, zoals ook zijn psyche zijn leven al meer dan vijftig jaar bepaalt. Wat is het heerlijk zijn verhalen weer eens te lezen!

Reacties op: Schaterlachen om een klote leven

Verhalen uit het gekkenhuis - Maarten Biesheuvel
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,00