Wat zit er achter Jan Wolkers?

Gerrie van den Berg 25 augustus 2020
Wie heeft niet een boek gelezen van Jan Wolkers? Of een verfilming van zijn boek. Bekend om zijn om zijn platte beschrijving van sex.
En soms de banaliteit van episode van verhalen. 35 jaar terug las ik een roos van vlees. Ik moet nog steeds denken en de gefrituurde baby muisjes.

Maar Jan Wolkers is begonnen als beeldende kunstenaar en pas op later leven schrijver geworden.

Jan Wolkers was een bijzonder persoon. Aan de ene kant heel zacht en gevoelig en soms heel hard. Wat waren zijn drijfveren?
Onno van Loon heeft een indrukwekkende biografie geschreven. En je leert Jan echt goed kennen.

De manier hoe je naar zijn romans kijkt en leest verandert er door. Omdat Jan altijd autobiografische elementen gebruik op een fictieve manier.
En soms van meerdere personen tegelijkertijd. Ik heb het ook geprobeerd met zomerhitte. Je moet dan wel eerst de 1000 pagina's van de biografie doorlezen op deze 100 pagina's beter te begrijpen. Ik ga de boeken van Jan zeker herlezen.

En wat de biografie betreft. Wat een werk is dat om al deze informatie te analyseren. Want Jan heeft ontzettend veel vast gelegd. Knap dat je er dan toch 1000 pagina's van weet te maken.

Meer recensies van Gerrie van den Berg