Een must-have voor elke liefhebber van eieren

Helma Koot 13 januari 2020 Hebban Recensent
De cover van het boek doet je al watertanden en dat houdt niet op als je het boek doorbladert. Ik beperkte me altijd tot de gekookte versie, het spiegelei, de omelet en de roergebakken variant. Maar dit boek maakt direct een ding duidelijk: wat is een ei veelzijdig! En eieren eten mag weer, want het feit dat eieren ongezond zouden zijn en slecht voor je cholesterol is naar het rijk der fabelen verwezen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je een overdosis eieren tot je gaat nemen, maar een ei per dag kan geen kwaad. En dan is het aardig dat je eens iets anders klaarmaakt dan het simpele gekookte eitje.

Het boek voorziet in eiergerechten voor alle maaltijden. Ik heb me beperkt tot de ontbijt- en snackgerechten, maar er staan daarnaast heerlijke sauzen, avondmaaltijden en desserts in. De ontbijtgerechten zijn trouwens ook prima te gebruiken als lunch of lichte avondmaaltijd. Ik maakt bijvoorbeeld de Mexicaanse taco's met ei, pittige rode bonen en avocado voor een makkelijke zaterdagavond. En de Bladerdeegjes met ei en chorizo waren als lunch ook niet te versmaden. De recepten die ik uitgeprobeerd heb, waren allemaal super simpel te maken en zeker voor herhaling vatbaar.

Ook de basis is niet vergeten. Er staan allerlei weetjes over eieren in: de kooktijden van een ei van zacht tot hard, het bakken van een spiegelei, een roerei, een omelet en een gepocheerd ei. Onbekend voor mij waren de Cloud eggs. Dat zijn eieren waarvan je het wit van het eigeel scheidt. Daarna klop je het eiwit tot schuim, dat plaats je in hoopjes met een kuiltje in het midden op een bakplaat. Vijf minuten in de oven, daarna leg je een eidooier in het kuiltje en bak je dat nog twee minuten verder in de oven. Lekker met geroosterd brood. Dat ga ik zeker eens uitproberen.

Alle recepten hebben een dubbele pagina met aan de ene kant een foto van hoe het gerecht er uit ziet en aan de andere kant de beschrijving hoe je het recept klaarmaakt, overzichtelijk weergegeven in stapjes. De benodigde ingrediƫnten staan in een kolom naast het recept vermeld.

De recepten die ik zelf heb geprobeerd waren allemaal verrassend eenvoudig klaar te maken, dus ook als je niet zo heel veel tijd hebt om te kokkerellen, kan je jezelf verwennen met een heerlijk eitje-anders. Als je liefhebber van eieren bent is het boek een echte must-have. Het boek krijgt bij mij zeker een plaatsje tussen mijn favoriete kookboeken.

Wil je weten welke recepten ik heb uitgeprobeerd en wat ik ervan vond, kijk dan op de spot Heel Hebban Kookt en Bakt.: https://www.hebban.nl/spot/hhbk/nieuws/helma-kookt-met-eieren-van-sophy-matthys

Meer recensies van Helma Koot