Mooi en luchtig begin van een historisch drieluik

Marieke Scheers 26 maart 2020 Hebban Recensent

Duitse bestsellerauteur Corina Bomann (1974) heeft al vele romans op haar naam staan, waaronder De jasmijnzussen (2015) en De rozentuin (2018). Romans vol historie en met sterke vrouwen in de hoofdrol.  Haar nieuwste roman Agneta’s erfenis (2020) is het eerste deel van een nieuwe driedelige serie ‘Vrouwen van De Leeuwenhof’, een familiesaga over drie vrouwen in opeenvolgende jaren.

Het eerste boek vertelt het verhaal van Agneta en start in 1913 in Zweden. Agneta Lejongard studeert aan de kunstacademie in Stockholm. Iets wat nogal ongewoon is voor een vrouw in die tijd, maar Agneta is suffragette en vooruitstrevend in haar denken en doen. Ze wil bestaande conventies en opvattingen over vrouwen veranderen. Aan haar vrije leventje komt een einde wanneer ze noodgedwongen terug wordt geroepen naar het landgoed De Leeuwenhof. Daar moet ze haar officiële status als gravin op zich nemen, en de stoeterij en het landgoed gaan beheren.

Geheel tegen haar zin neemt ze de taken op zich. Ondertussen probeert ze haar vrije denken op haar nieuwe leven toe te passen en gaat ze op zoek naar de ware liefde in plaats van te trouwen met een ‘goede partij’. Niet al haar keuzes zijn even verstandig en ze komt onvermijdelijk in de problemen, maar ze geeft niet op en gaat door.

Agneta’s erfenis heeft bijna 600 pagina’s, maar dat voelt geen moment als te veel. Bomann heeft een vlotte en luchtige manier van schrijven, werkt het verhaal goed uit en zet de personages duidelijk neer. Net als in haar eerdere romans is het hoofdpersonage Agneta een sterke vrouw die meerdere malen voor moeilijke dilemma’s komt te staan. Met haar doorzettingsvermogen en het advies van echte vrienden weet ze verder te komen, en de juiste keuzes te maken. Doordat het Agneta als ik-personage haar verhaal vertelt, raak je als lezer nauw betrokken bij haar nieuwe leven. We komen veel over haar te weten en op het einde krijgen we als lezer ook meer informatie over haar afstandelijke moeder. Ook komt er nog familiegeheim om de hoek kijken.

Bomann voert een grote hoeveelheid personages op en dat zorgt ervoor dat er voldoende zijlijnen in dit boek zitten, die het lezen de moeite waard maken en zorgen dat het een afwisselend geheel is. Helaas worden niet alle personages even goed uitgewerkt en zorgen een paar verhaallijnen nog voor vragen aan het einde. Het blijft bijvoorbeeld onduidelijk wat beheerder Max ertoe heeft aangezet om te handelen zoals hij deed. Mogelijk is dit bewust zo geschreven en zijn dit dingen die in volgende delen nog weer terugkomen, maar voor nu is dat gissen.

De sfeer van begin 20ste eeuw wordt goed neergezet door duidelijke beschrijvingen van het landgoed, de kleding en de geldende normen en waarden, gecombineerd met opkomende vernieuwingen als de telefoon en de auto. Daarbij maakt Bomann gebruik van historische gebeurtenissen die in die tijd speelden, zoals de strijd voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen, problemen met buitenechtelijke zwangerschappen en het begin van de Eerste Wereldoorlog. Die laatste wordt niet breed uitgemeten, maar is wel van belang is als achtergrond van het verhaal.

Agneta’s erfenis is een mooi en luchtig begin van een historisch drieluik over een welvarende Zweedse aristocratenfamilie, in de prachtige setting van een landgoed met stoeterij in Zweden, aan het begin van de 20ste eeuw. Naast thema’s als rouw en onrecht spelen ook de zoektocht naar de eigen identiteit en het vinden van echte liefde en belangrijke rol. Kleine lijntjes zijn alvast uitgezet naar het tweede deel in de serie. Achter in het boek zijn de korte beschrijvingen te lezen van de volgende delen en die sluiten prachtig aan op deze roman. Echt iets om naar uit te kijken.

Meer recensies van Marieke Scheers