Prinses Sloddervos

De prinses in het boek is een sloddervos. Ze is altijd wel iets kwijt. Op een dag gaat ze naar het bos om te spelen. En raakt ze haar kroontje kwijt. De kikkers, de eenden, de vos, de reiger en nog meer dieren helpen haar zoeken. Gelukkig wordt het kroontje van de prinses teruggevonden. De dieren zijn blij, en de prinses ook.

Dit boek van Mark van Dijk heeft bijzonder mooie illustraties. Arthur Rackham is de tekenaar van de illustraties. Mark en zijn dochters vonden zijn illustraties bij het verhaal passen.
Het boek is op rijm, en op elke bladzijde staan een paar vragen voor de kinderen. Het niveau van de vragen is verschillend. Kijken, tellen of betekenis van een woord zijn een paar van de vragen.
Het boek staat vol grapjes en opmerkingen, op rijm. Ik zou het boek voorlezen voor een kind vanaf zes jaar. Er staan woorden in die een kind van vier jaar niet zou begrijpen. De illustraties zijn een uitdaging voor de voorlezer en kind, omdat ze niet alledaags zijn.
Het verhaal vind ik af en toe te gemakkelijk gedicht, of te ver gezocht van het verhaal. Maar de fantasie van een kind is veel groter dan het verhaal.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra