Een feestelijke rondgang door de wereld van literatuur, kunst en politiek.

cjcuijk 05 mei 2024
Op de boekenmarkt kwam ik dit boek tegen en het is het eerste boek dat ik van Karel van het Reve lees en ik ben blij verrast!
Het boek bevat overwegingen en observaties in de vorm van losse fragmenten over een veelheid van onderwerpen die hij in de 60-er tot 80-er jaren van de vorige eeuw heeft geschreven. Zo schrijft hij over (Russische) literatuur, kunst, marxistische ideologie, filosofie, wetenschapsleer, evolutie, taalkundige fenomenen. In de fragmenten reageert hij op gebeurtenissen, boeken, ontmoetingen, politieke ontwikkelingen in zijn tijd van leven en het helpt zeker als je die context enigszins kent, maar het is niet noodzakelijk om zijn werk te kunnen waarderen.
Bij elk fragment was ik nieuwsgierig wat hij nu weer zou verzinnen. Het begint vaak met een simpele constatering of vraag en dan neemt hij je mee in zijn overwegingen en volstrekt oorspronkelijke redenaties, die hij met praktische voorbeelden toetst en illustreert.
Zijn schrijfstijl is ongelooflijk nauwgezet en glashelder. Elke zin is echt en gemeend - geen lege begrippen en modieuze clichés - en als hij het niet zeker weet dan zegt hij het ook. Het maakte me ervan bewust hoevaak mensen - ikzelf ook - ongemerkt valse lucht kloppen in hun teksten en ook hoe moeilijk het is om dat niet te doen.
Samenvattend heeft dit boek van Karel van het Reve voor mij de volgende kwaliteiten:

- Een bijzonder nauwgezette en glasheldere manier van formuleren.
- Een volstrekt oorspronkelijke, filosofische manier van kijken en denken
- Een feestelijke rondgang door de wereld van literatuur, kunst en politiek

Meer recensies van cjcuijk