Een must read voor iedere boekenliefhebber!

Eus Wijnhoven 21 december 2019
Zelden komt het voor dat ik totaal verrast word door een boek. Een boek bijvoorbeeld waarvan ik nog nooit iets heb vernomen. Een boek dat een vermetel iemand me cadeau doet (want ik weet exact wat ik nog wil aanschaffen, dus bevuil mijn boekenkast alsjeblieft niet met een titel die jij, gever, zo interessant vindt). Nog nooit had ik van Shelf Respect vernomen, een boek dat medio oktober 2019 is verschenen bij Sphere (Brown Book Group) in Londen. Mijn zoon had het zien liggen bij Van Piere in Eindhoven en durfde het aan me ermee te overvallen.

Het omslag wordt gesierd door een boekenkast. Op de bovenste lijst staat: There’s no such thing as too many books … Op de onderste …simply not enough places to put them. Zo is het maar net! In veertig korte bijdragen wordt onze verslaving vergoelijkt. Er worden voorbeelden gegeven van hoe ‘het’ niet moet (de inrichting van je boekenkast naar kleur van het omslag), van one star reviews (This is a tough book to read unless you understand several languages and are on LSD over Ulysses van James Joyce), over de ‘boekenkast van het volk’ in Letland (de nieuwe nationale bibliotheek in Riga heeft een enorme boekenkast waarin de bevolking een boek heeft geplaatst dat een belangrijke rol in hun leven heeft gespeeld). We krijgen een kijkje in de boekenkast van Osama bin Laden, in die van Josef Stalin, en we vernemen dat veellezer Barack Obama in de laatste zomer van zijn presidentschap van de VS naast The underground railroad (Colson Whitehead) nota bene The girl on the train (Paula Hawkins) dat jaar tot zijn favorieten rekende. Op pagina 62 wordt de vraag gesteld: Do we really need books? Drie keer raden wat het antwoord is. Denkt u dat u best een aanzienlijk aantal boeken bezit? Niet meer nadat u bent voorgesteld aan enkele notabele bibliofielen. Menig openbare bibliotheek legt het af tegen de verzamelwoede van sommige aardbewoners.

Shelf Respect is een ode aan de lezer en zou in elke boekhandel voorradig moeten zijn. En als uw partner zijn/haar beklag doet over ‘al die boeken’ in huis, vraag hem/haar dan eens dit heerlijke boekje te lezen. Als het zou kunnen, kreeg het boek ****** (zes sterren) van mij!

Meer recensies van Eus Wijnhoven