Laura 18 maart 2020
Omdat Simone van der Vlugt dit jaar 25 jaar schrijverschap mag vieren, gaf uitgeverij Lemniscaat de heruitgave van 'Schijndood' cadeau. Ik had het geluk deze te winnen en heb er inmiddels van kunnen genieten.

Kris, een economie student wonend in Amsterdam, heeft al van jongs af aan te maken met angstdromen. Ten einde raad volgt hij het advies van zijn huisgenoot Dominique op en bezoekt hij een reïncarnatietherapeut. Via deze therapie ontdekt hij een vroeger leven, dat van Olivier, een jonge kunstschilder wiens leven abrupt wordt verstoord wanneer artsen hem melaats verklaren.

Ik ben erg blij dat ik via Lemniscaat dit fantastische boek heb mogen ontvangen. Eerder las ik al verschillende werken van Van der Vlugt maar nooit eerder pakte ik haar jeugdliteratuur op. Inmiddels ben ik overtuigd en razend benieuwd naar haar andere boeken. 'Schijndood' is een historische roman die zicht afspeelt in de 17e eeuw. Een boek waarin je meer kan leren over de geschiedenis van Nederland in tijden van lepra, maar ook een boek waarvan je kunt nadenken over reïncarnatie, een onderwerp dat mij zeker intrigeert.

Ik lees verschillende meningen over de 'geschikte minimum leeftijd' van de lezers. Ik zou zeggen dat je dat bij kinderen goed zelf kunt inschatten wat zij wel of niet aankunnen, maar ben ook van mening dat ik dit boek wel toegankelijk vind voor kinderen van 11 á 12 jaar. Uitzonderingen zijn natuurlijk daargelaten.

Meer recensies van Laura