Grand Hotel Europa

Laura 24 november 2019
De schrijver neemt zijn intrek in het illustere maar in verval geraakte Grand Hotel Europa om te overdenken waar het is misgegaan met Clio, op wie hij in Genua verliefd is geworden en met wie hij in Venetië is gaan wonen. Hij reconstrueert het meeslepende verhaal van liefde in tijden van massatoerisme, van hun reizen naar Malta, Palmaria, Portovenere en de Cinque Terre en hun spannende zoektocht naar het laatste schilderij van Caravaggio. Intussen vat hij een fascinatie op voor de mysteries van Grand Hotel Europa en raakt hij steeds meer betrokken bij het wedervaren van de memorabele personages die het bevolken en die uit een eleganter tijdperk lijken te stammen, terwijl de globalisering ook op die schijnbaar in de tijd gestolde plek om zich heen begint te grijpen.

De bombastische schrijfstijl zorgde ervoor dat ik eerder dit boek heb weggelegd. Nu las ik het boek hand-in-hand met het audiobook op Storytel. Dit maakte dat ik het boek beter begon te begrijpen en steeds meer kon waarderen. Er wordt op een kritische manier gekeken naar de maatschappij, met name op het gebied van toerisme. De cynische opmerkingen kon ik vaak wel waarderen, met name de manier waarop Francis Broekhuijsen dit voorlas. Op sommige momenten kon ik vrouwonvriendelijke opmerkingen dan weer wat minder waarderen. Doordat 'Grand Hotel Europa' genomineerd is voor de NS publieksprijs besloot ik deze toch weer eens op te pakken en daar ben ik blij om.

Meer recensies van Laura