Een boek dat een taboe doorbreekt

Laurie 05 januari 2020
Alles is nu van Amy Giles gaat over Hadley. Hadley gaat gebukt onder de tirrannie van haar vader en probeert haar zusje Lila koste wat kost hiertegen te beschermen. Ondertussen wordt ze verliefd, krijgt een vriendje en probeert ze een normaal leven te lijden net als iedere tiener. Het verschil is dat Hadley het stiekem moet doen, want voor haar vader is niets goed, behalve het spelen van lacross. Lukt het Hadley om Lila te beschermen en om zelf ook een uitweg te vinden?

Toen ik Alles is nu afgelopen zomer voorbij zag komen wist ik dat ik het wilde lezen. De uitgeverij heeft dit boek in de markt gezet als een crossover tussen Young Adult en Feelgood, maar ik vind dit boek zelf het beste bij Young Adult passen. Het is immers niet echt feelgood, zo zou ik het thema van dit boek zeker niet willen noemen. Ik verwachtte een emotioneel boek en dat kreeg ik ook. Omdat ik tijdens het lezen een beetje in een dipje zat wilde ik niet meer verwachtingen hebben.

Het boek begint bij een ongeluk en om eerlijk te zeggen vond ik dat best verwarrend. Toen ik eenmaal verder las vond ik dit juist een goed gekozen begin, want door middel van flashbacks, stukjes in het heden en interviews met de vrienden van Hadley kwam je erachter hoe het leven echt was voor Hadley en hoe erg de mishandelingen door haar vader werkelijk waren. Ik hoorde van andere lezers dat ze de interviews niet veel vinden toevoegen, maar ik vond van wel. Je begrijpt zo de verhoudingen van de vrienden tot Hadley en haar situatie beter.

Door de vlotte schrijfstijl van Amy Giles lesst zo'n heftig boek als dit alsnog makkelijk weg. Je wilt door blijven lezen, je wilt weten wat er nog meer gebeurde en vooral of dit verhaal ook een happy end kent. Amy Giles probeert met Alles is nu mishandeling bespreekbaar te maken en hiermee dus een taboe te doorbreken. Verhalen over (kinder)mishandeling zie je niet heel vaak en zeker niet binnen het Young Adult genre. Door dit verhaal leer je signalen herkennen, ook al blijft het lastig. De "slachtoffers" doen hun best de mishandeling zo goed mogelijk te verbergen en dat lukt meestal ook. Als buitenstaander weet je vaak niet hoe je hiermee om moet gaan of hoe je iemand kunt helpen. Dat wisten de personages in dit boek ook niet goed, maar één van Hadley's vrienden heeft ook echt iets ondernomen.

Alles is nu is een taboedoorbrekend boek wat een zeer heftig thema aansnijdt. Ik denk dat veel jongeren iets van dit verhaal kunnen leren, al is het maar om de signalen van mishandeling bij vrienden en bekenden te leren herkennen.

Meer recensies van Laurie