Niet het vampierboek waar ik op hoopte

Laurie 04 november 2019
Toen The Beautiful van Renée Ahdieh uit kwam werd ik nieuwsgierig. Ik hoorde dat het over vampiers gaat, daar werd ik blij van want we hebben al lang geen nieuwe vampiers meer leren kennen in Young Adult. Ik begon vol hoge verwachtingen en met veel zin te lezen.

In The Beautiful volgen we Celine die van Parijs naar New Orleans vlucht. In New Orleans heeft ze moeite om werk te vinden, maar uiteindelijk komt ze in contact met een mode ontwerpster en het Court of lions. Wat ik overigens nog steeds niet helemaal snap. Ze woont samen met Pippa en een paar andere meiden in een soort van klooster. Als er mensen om Celine heen worden vermoord, is haar duidelijk dat haar verleden haar blijft achtervolgen. En wie is toch die mysterieuze Bastién?

Ik had wat moeite om in het boek te komen. Er wordt gestrooid met Franse woorden en termen en dat had ik niet verwacht. Ik ben dit fenomeen eigenlijk helemaal zat en baalde hier best wel van. Vervolgens komen we bij een hoofdstuk over een meisje, Noémie. Dit meisje blijft een mysterie en komt de rest van het verhaal ook helemaal niet meer terug. Dit verbaasde me, want waarom doe je als auteur moeite om een personage te introduceren dat vervolgens helemaal niet meer terugkomt? Jammer. En wat is nou the court of lions? Dit bleef het hele boek vaag, maar dat kan ook komen omdat ik mijn aandacht er niet goed meer bij kon houden vanwege de saaiheid van dit boek.

Het verhaal van The Beautiful blijft het gehele boek voortkabbelen. Het maakt het lezen erg saai en het zorgde ervoor dat ik vaak werd afgeleid. Naar mijn idee heeft Renée Ahdieh een mengeling van een moordmysterie en historische fictie geschreven, maar dit pakt niet zo goed uit. Tevens werd het pas in de laatste paar hoofdstukken duidelijk dat het om vampiers gaat, terwijl je dat het hele boek eigenlijk al weet. Dit viel me enorm tegen, want ik verwachtte een echt ouderwets vampierboek. Ik heb hier dus niet van kunnen genieten.

De laatste hoofdstukken hebben The Beautfiul nniet meer kunnen redden, daarvoor was het al te laat. Ik denk dus ook niet dat ik het vervolg ga lezen, heel misschien ooit nog eens. En andere boeken van Renée Ahdieh? Weet ik niet.

Meer recensies van Laurie