Lezersrecensie
Kunstzinnige klopjacht op moordeiland Texel
Moordzaken in de relationele sfeer, dubieuze Oost-Europese contacten en een uit de hand gelopen ruzie in de voetbalwereld. ‘Moordeiland’ Texel heeft het de laatste tijd zwaar te verduren gekregen in de Texelse Thriller-reeks van Peter van Beek. In De gestolen jurk draait de recherche onder leiding van Lone Telander weer op hoog niveau als blijkt dat er een gemaskerd lijk is aangetroffen in een vakantiewoning op De Sluftervallei. Op het lichaam zijn inkervingen gevonden die verband lijken te houden met de nazi-Duitse Wehrmacht. De laatste verhuurder van de woning is de Oekraïense Zakhar Kopniak van wie ieder spoor ontbreekt. Telander start een onderzoek en kan daarbij rekenen op steun van Silvia Vos, die een carrière als rechercheur ambieert, en de hoog aangeschreven Jonna Haak. Terwijl de drie vrouwen op onderzoek uitgaan, verdwijnt een medewerker van het vakantiepark spoorloos, wordt een asielboot het doelwit van een aanslag en vindt in museum Kaap Skil een mysterieuze diefstal plaats van een kostbare zeventiende-eeuwse jurk.
De gestolen jurk is het negende boek in de reeks Texelse Thriller van Van Beek. Drift, het eerste deel uit de serie, werd genomineerd voor de Crime Zone Debuutprijs. Het vierde deel Slagzee werd in 2019 vertaald naar het Duits als Kriegsinsel. Vanuit Telander leest de lezer mee met de ontwikkelingen van de verschillende zaken die zich op het eiland afspelen. De recherche wordt van diverse kanten belaagd met nieuwe stukjes informatie die aanvankelijk lastig in elkaar te passen zijn. Behalve deze complexe puzzeltocht vol maatschappelijk relevante nieuwsitems, ligt de focus in De gestolen jurk op het privéleven van Telander en haar worsteling met ouder worden: ‘Mijn jeugd is definitief voorbij.’ Met Vos vormt de starre Telander een steeds hechter team, waardoor de samenwerking met Haak onder druk komt te staan. Van Beek laat de lezer glimpjes opvangen van een Telander die langzaam aan het veranderen is: ze sluit een deal met journaliste Stiene Grobben van de Texelse Courant en hint zelfs naar een einde van haar carrière als rechercheur.
Net als in de voorafgaande delen blijven Telander en haar team lang in het duister tasten. De aanknopingspunten waartussen de hoofdpersonages heen en weer worden geslingerd, voeren niet zozeer nieuwe verdachten op, maar bieden wel mogelijke verklaringen. Van Beek voert hiermee de spanning flink op en weet de weg naar de uiteindelijke ontknopingen eveneens verrassend te houden. De inkervingen van de lichamen en de uitgebreide autopsies, zorgen voor gruwelijke scenes. Waar Telander meer diepgang krijgt, blijft Van Beek bij de andere personages aan de oppervlakte. Haaks verleden wordt wel even belicht, maar de reden van haar felle reactie op de steeds inniger wordende band tussen Telander en Vos blijft vaag. Dit neemt niet weg dat De gestolen jurk een plotgedreven thriller is die de lezer een explosie van emoties voorschotelt als het onderzoek in Oost-Europa vordert, een Texels securitybedrijf aan de tand wordt gevoeld over een ingenieuze museumroof en Telander en haar team geleidelijk op het verraderlijke spoor worden gezet van een geesteszieke, en bovendien vuurwapengevaarlijke, moordenaar.
Deze recensie verscheen eerst op www.elineschrijfthier.nl
De gestolen jurk is het negende boek in de reeks Texelse Thriller van Van Beek. Drift, het eerste deel uit de serie, werd genomineerd voor de Crime Zone Debuutprijs. Het vierde deel Slagzee werd in 2019 vertaald naar het Duits als Kriegsinsel. Vanuit Telander leest de lezer mee met de ontwikkelingen van de verschillende zaken die zich op het eiland afspelen. De recherche wordt van diverse kanten belaagd met nieuwe stukjes informatie die aanvankelijk lastig in elkaar te passen zijn. Behalve deze complexe puzzeltocht vol maatschappelijk relevante nieuwsitems, ligt de focus in De gestolen jurk op het privéleven van Telander en haar worsteling met ouder worden: ‘Mijn jeugd is definitief voorbij.’ Met Vos vormt de starre Telander een steeds hechter team, waardoor de samenwerking met Haak onder druk komt te staan. Van Beek laat de lezer glimpjes opvangen van een Telander die langzaam aan het veranderen is: ze sluit een deal met journaliste Stiene Grobben van de Texelse Courant en hint zelfs naar een einde van haar carrière als rechercheur.
Net als in de voorafgaande delen blijven Telander en haar team lang in het duister tasten. De aanknopingspunten waartussen de hoofdpersonages heen en weer worden geslingerd, voeren niet zozeer nieuwe verdachten op, maar bieden wel mogelijke verklaringen. Van Beek voert hiermee de spanning flink op en weet de weg naar de uiteindelijke ontknopingen eveneens verrassend te houden. De inkervingen van de lichamen en de uitgebreide autopsies, zorgen voor gruwelijke scenes. Waar Telander meer diepgang krijgt, blijft Van Beek bij de andere personages aan de oppervlakte. Haaks verleden wordt wel even belicht, maar de reden van haar felle reactie op de steeds inniger wordende band tussen Telander en Vos blijft vaag. Dit neemt niet weg dat De gestolen jurk een plotgedreven thriller is die de lezer een explosie van emoties voorschotelt als het onderzoek in Oost-Europa vordert, een Texels securitybedrijf aan de tand wordt gevoeld over een ingenieuze museumroof en Telander en haar team geleidelijk op het verraderlijke spoor worden gezet van een geesteszieke, en bovendien vuurwapengevaarlijke, moordenaar.
Deze recensie verscheen eerst op www.elineschrijfthier.nl
1
Reageer op deze recensie