Een respectvol en waardig debuut

Laurie 01 december 2019
Trigger warnings voor dit boek: poging tot suïcide, depressie, traumaverwerking, rouw.

Het vuur in mij is het debuut van de Amerikaanse auteur Erin Stewart. In dit boek volgen we Ava die bij een allsverwoestende brand haar familie en haar huis is verloren. Zij heeft de brand overleeft en kampt nog steeds met de gevolgen ervan. Ze heeft een flink aantal brandwonden en ook mentaal heeft ze een enorme klap gehad.

Een jaar na deze verwoestende brand keert Ava terug naar een reguliere middelbare school. Ze is erg onzeker en is bang dat haar medeleerlingen alleen haar littekens zien en niet het meisje achter deze littekens. Maar dan ontmoet ze Piper die ook brandwonden heeft. Piper sleept Ava erdoorheen, maar zelf heeft ze ook genoeg te verduren.

De schrijfstijl van Erin Stewart is toegankelijk en hierdoor is het moeilijk het boek weg te leggen. Dit komt natuurlijk ook door het verhaal, maar de schrijfstijl speelt daarbij zeker een rol. Het is een fijne schrijfstijl voor de doelgroep van dit boek. De personages worden door de auteur realistisch en respectvol neergezet. Je kunt merken dat Stewart goed research heeft gedaan naar het onderwerp "brandwonden" en ook dit onderwerp wordt met respect behandelt en gebracht.

Ik had in het begin wat moeite met een van de personages. Ik vond dit personage té humoristisch en het leek alsof ze niets serieus nam. Later had je door wat hier achter zat en dat is ook meteen de belangrijkste les uit dit boek. Mensen die met suïcidale gedachten rondlopen of te maken hebben met een depressie weten dit heel goed te verbloemen en daardoor lijkt het of alles koek en ei is. Het komt dan vaak als een schok voor de omgeving dat deze persoon helemaal niet lekker in zijn of haar vel zat. Ook dit is door Erin stewart op een respectvolle manier gebracht.

Dat er ook mensen zijn die wel naar de persoon Ava kijken bewijst een ander personage. Dit personage deed meteen al vriendelijk tegen Ava. Ava hield de boot af omdat ze bang was dat hij of zij alleen maar aardig deed om interessant te doen. Dit personage is een belangrijke speler in het verhaal, want Ava leert zo dat mesen ook nog interesse hebben in de persoon Ava.

De titel van het boek is erg goed gekozen. Het vuur in mij kan op twee manieren worden geïnterpreteerd. Ten eerste is er letterlijk vuur, wat slaat op de huisbrand. Ten tweede is er theater, de passie van Ava waarvan ze denkt deze niet meer te kunnen uitoefenen door haar brandwonden. Langzamerhand vind ze haar toneelvuur weer terug en komt ze erachter dat het nog steeds haar passie is en dat ze die nog net zo kan uitoefenen als voor de brand. Ze vindt dus het vuur in haarzelf terug.

Al met al is Het vuur in mij een respectvol en waardig debuut. Ik ben erg benieuwd naar wat erin Stewart nog meer in haar mars heeft.

Meer recensies van Laurie